Thursday, March 28, 2024
HomeNutsvoorzieningenAandeelhouder draait CAO EBS terug

Aandeelhouder draait CAO EBS terug

De overeenkomst die afgelopen weekend bereikt is met OWOS, de werknemersbond van de Energie Bedrijven Suriname (EBS), wordt door de aandeelhouder overboord gegooid. Afgesproken verhogingen en privileges in de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) moeten per direct worden teruggedraaid. Dat heeft de aandeelhouder besloten. Het onderhandelingsteam onder leiding van raadsadviseur Ramon Abrahams en president-commissaris Patrick Peneux is teruggefloten. Starnieuws verneemt dat president Desi Bouterse het niet eens is met de salarisverhoging van SRD 500, de eenmalige uitkering van SRD 1250, de hoogte van de stroomkorting en enkele andere zaken.

Minister Regilio Dodson van Natuurlijke Hulpbronnen (NH) heeft als gedelegeerde van de aandeelhouder de raad van commissarissen (rvc) opgedragen om zaken onmiddellijk terug te draaien. De directie van EBS, de vakbond en De Nationale Assemblee zijn hiervan ook op de hoogte gesteld. President Desi Bouterse had dinsdag een onderhoud met de minister, de directie en bondsvoorzitter Steve Geerlings over de collectieve arbeidsovereenkomst. Daar werd het duidelijk dat zaken zouden worden teruggedraaid. Binnen de EBS is er behoorlijk veel tumult over deze zaak. Gewacht werd tot zaken formeel zouden worden meegedeeld.

De aandeelhouder stelt dat met de sociale partners overeengekomen is dat gezien de precaire situatie nu geen loonsverhoging kan worden toegekend. OWOS maakte ook deel uit van de afspraken die gemaakt zijn met de Raad van Vakcentrales in Suriname. Er is een belastingvrije koopkrachtversterking van SRD 100 afgesproken met de vakbeweging en het bedrijfsleven. Verder een belastingsheffingskorting van SRD 125 per maand. De salarisverhoging van SRD 500 en de uitkering van SRD 1250 zijn volgens de aandeelhouder niet te rechtvaardigen naar de samenleving toe.

Besluiten aandeelhouder
– De overeengekomen SRD 500 salarisverhoging en de eenmalige uitkering van SRD 1250 moeten worden opgeschort. Deze kwestie wordt meegenomen naar de cao van volgend jaar. De EBS’ers komen zoals afgesproken met de sociale partners alleen in aanmerking voor koopkrachtversterking en heffingskorting.
– EBS-medewerkers mochten 3000 kilowattuur (kWh) aan stroom per maand gebruiken, waarvoor er 80% korting werd gegeven. Afgesproken was nu dat het verbruik teruggebracht werd naar 1500 kWh. De aandeelhouder heeft nu besloten dat elke medewerker tot maximaal 450 kWh per maand voor 80% gesubsidieerd zal worden en op een verbruik daarboven wordt een korting toegekend van 25%.
– In het privilege van gratis gas is ook flink gesnoeid. EBS’ers mogen per jaar 1 glascylinder van 100 lbs of 2 van 25 lbs per jaar per persoon.
– Andere privileges die de werknemers hebben, worden ook meegenomen naar de onderhandelingen van 2017.

Bron: http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/36760?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

04 Aug 2016